Thursday, March 1, 2012

suatu ketika dulu

SABAR..kata2 yang mudah untuk diungkap,,tapi amat berat untuk diterjemahkan dalam amal kehidupan....
aku tak pernah melihat orang yang paling sabar disekelilingku melainkan "mama"...
ya,,,usianya memang muda...n amat muda kalau dibandingkan dgn ibu teman2ku...baru 40 taun...
alhmdulillah,,,berkat usianya yg muda,,allah masih beri kekuatan padanya untuk membanting tulang,, mengerah tenaga, meringankan beban ayah dalam menyara kehidupan kami....

pernah suatu ketika aku bertanya kepada mama .."kenapa mama xnak berhenti bekerja?? nurul tengok mama da selalu sakit2..tp mama xpernah nak pegi jumpa doktor..nurul rasa nak berhenti belajar je,,nk tolong mama..";( 

mama yg tadinya sedang menguli tepung bergegas menuju ke singki lalu mencuci tangannya... menuju ke arahku,sambil menarik kerusi dan duduk disebelahku..."kalau mama xkerja,, sape nk bantu utk biayai adek ke sekolah? dan siapa yg akan bantu utk tanggung hutang rumah...biarlah mama sakit sekarang,,sbb mama xpernah rasa sakit mcm mana nenek rasa ketika jaga nurul waktu kecik.. mama nak nurul gembira sekarang."

aku pandang wajah mama...matanya bergenang...lantas aku peluk mama...(sebak).. aku rindukan pelukan seorang ibu...baru kali ini aku benar2 merasainya... mama tinggalkan aku bersama nenek di kampung sewaktu usiaku 2 tahun.. dan aku dipertemukan dgn mama sewaktu usiaku 10 tahun... 8 tahun kami berpisah...tp bgku,bkn 8 tahun sbb aku memang tak pernah mengenalinya...alhamdulillah.....

seingat aku peristiwa ini berlaku sebulan sebelum aku melangkah kaki ke mesir...mama sering mengambil berat tentang diriku...lebih2 tentang keprluanku...mama tak benarkan aku "masuk dapur" utk masak...katanya "kesian kat nurul...nurul ada byk keje lagi.."  padahal aku aku xpernah sibuk.... aku lihat air mukanya seolah2 rasa bersalah padaku krn aku xmerasa kasih sygnya dr kecil spt adek2 ku yang lain...

ya allah...kuatkanlah mamaku....sampaikanlah rinduku padanya....

No comments:

Post a Comment